Dag 30 – Newberg – Packwood (04/08/2022)

Vanochtend vroeg op, wekker ging om 6:30. Opstaan wordt lastiger, uiteindelijk om 6:50 uit bed en klaar voor ontbijt. In het hotel zit ook ontbijt, het is simpel maar wel netjes verzorgd. We eten een broodje en nemen een muffin (die heerlijk was) mee voor onderweg. Uiteindelijk zijn we om 7:45 ingepakt en rijden we weg. Vandaag gaan we naar Mt Sint Helen, eerste stop is het Visitor center op weg naar Johnston Ridge Observatory. Het weer is zwaar bewolkt, af en toe regen en 11 graden. Wordt misschien wel lastig om de berg straks te zien. We gaan het meemaken.

Het eerste stuk zijn wat kleinere wegen die soms best druk zijn, uiteindelijk komen we bij afslag 16 de I5 op die we naar Noord rijden. Het is best druk, altijd wennen na weken op de kleine wegen gereden te hebben. Portland is best een grootte stad dus het duurt even voor we overal doorheen zijn. We hebben niet echt file, aan de andere kant staat men wel stil. Naarmate we verder naar het noorden rijden neemt het verkeer, bebouwing en aantal wegen en banen langzaam af. Uiteindelijk is het redelijk rustig en rijden we door tot de afslag Castle Rock. We zijn al snel bij het Visitor center, parkeren de auto en gaan naar binnen. We krijgen wat info over wandelingen en er is een tentoonstelling over de uitbarsting. Deze is USD 5 pp en slaan we maar even over.

Voor de deur is een eerste wandeling, de Birth of a lake trail. We lopen deze eenvoudige trail van 1 mile. Het gaat door een soort moerasgebied. Er zijn veel bloemen en er vliegen wat kolibri (hummingbirds). Leuk om te zien!

Als we terug zijn bij het visitor center rijden we door naar de volgende stop, het Forrest Learning center. Dit is wat verder rijden. Als we aankomen regent het ligt, het is wat hoger en je ziet voornamelijk wolken en mist. Geeft wel een mooi effect maar maakt het lastig om iets goed te zien. Voor zover we wat kunnen zien ziet het er mooi uit, de vallei is apart gevormd en er stroomt een kleine rivier doorheen. We lopen even naar een viewpoint dat wat hoger ligt, we hebben een korte broek en korte mouwen aan maar het is fris. Aangezien het moeilijk is iets te zien blijven we niet heel lang en lopen we terug naar de auto.

We rijden naar de volgende stop, Coldwater lake, hier doen we een stuk van de lake trail. Deze is rond de 8,4 mile (heen en weer). Aangezien het wat regent en het meer wel aardig is maar niet bijzonder lopen we een kleine 3 kilometer. Het weer is nog steeds regenachtig maar als je heeeel goed kijkt zie je ook wel een blauw stukje lucht af en toe. Na de wandeling gaan we op de parkeerplaats lunchen. Er zijn veel bankjes en sommige zijn bezet maar we kunnen er prima bij. We eten een broodje en ruimen dan alles weer op in de koelbox en auto.

We rijden naar de overkant (bijna) en parkeren bij de Hummrocks trail, dit is een wandeling van 3,8 km en is een loop. Tijdens de wandeling stijg en daal je, heb je uitzicht op Mount St Helen en je loopt langs diverse meertjes. Uitzicht is best mooi, de zon schijnt af en toe al is de berg zelf nog voor de helft in de wolken het heeft ook wel weer wat. De lopen het rondje met wat stops in een uurtje.

Volgende stop is de Johnston Ridge Observatory. Als we aankomen heb je een schitterend uitzicht op Mt Sint Helen, nu is hij maar voor de helft te zien door de wolken maar ook de vallei is heel mooi, en de berg ook. Zelfs als hij maar deels zichtbaar is. We lopen langs de lookout en gaan dan naar binnen. Met onze America The Beautifull pass is de toegang gratis (anders USD 8 pp). We gaan naar de film over de uitbarsting, wel interessant om te zien. Krijgt wat achtergrond informatie wat leuk om te horen is (al is leuk niet helemaal op zijn plaats, er zijn 57 mensen omgekomen bij de uitbarsting)….. Na de film doen we nog even de gift shop en dan gaan we en stukje van Harry’s Ridge lopen. Het is al laat, 15:30, en de hele trail is ruim 12 km. We moeten ook nog 2:15 naar het hotel rijden. Uiteindelijk hebben we 5,7 km gelopen. Het trekt een beetje open en af en toe zie je de top van de berg (met op het midden een hardnekkige wolk), ook de zon schijnt maar er zijn nog voldoende (donkere) wolken om ons heen al blijft het wel droog. De wandeling is erg mooi, als het goed weer was geweest waren we eerst hierheen gegaan om de trail te doen. Maar gezien het weer hebben we het iets aangepast. Uitzichten zijn erg mooi, pad soms wat spannend (smal en afgrond) maar nergens echt niet te doen (voor mij). Uiteindelijk zijn we om 17:15 terug op de parkeerplaats.

We rijden naar het hotel, onderweg zien we de berg verschillende keren en de wolken lossen nu echt op. We stoppen 2 keer om nog wat fotos te maken. Leuk om hem ook nog even (bijna) zonder wolk te zien! Om 19:40 zijn we bij het hotel, zetten alle spullen in de kamer en gaan meteen even weten. Het wordt pizza, deze is niet goedkoop maar heerlijk en zeer rijk belegd met kip. Heerlijk!

In het hotel terug nog even blog getypte ESPN gekeken en gedouchet. Morgen staat Mount Rainier op het programma, weer wordt weer volop zon dus beloofd weer een mooie dag te worden.