Dag 27 – Prinneville – The Dallas

Vanochtend weer vroeg op, de wekker ging om 6:00 maar om 6:15 komt er een beetje leven in. Vanacht in een Mariott hotel geslapen en die was erg goed. Lekker king size bed, grote en schone kamer en stille airco. Vandaag hebben we ontbijt in het hotel, we lopen naar beneden en zijn de enige. Het is een zeer uitgebreid ontbijt. Er is brood, pannekoeken, ei, bacon, cereals, koeken, muffins, fruit…. Echt heel netjes! Enige wat karig was, was het beleg. Ik heb alleen een paar jam bakjes gevonden dus brood met jam.

Na het ontbijt terug naar de kamer, tanden gepoetst en toen als geoliede machine alles weer ingepakt, uitgechecked en in de auto gegooid. Dat laatste ging allemaal snel, we zijn alleen wat rustiger gestart. We rijden iets voor 7:30 weg, tanken nog even (USD 4,99, laatste rit 32 MPG gereden. Dat is best zuinig). Dan gaan we richting Mt Hood. Als we in de buurt van Madras komen lijkt het alsof het mistig is, als we door Madras rijden is dat nog steeds zo maar het ziet er anders uit. Als we het raampje opendoen ruiken we duidelijk een brand lucht. De airco filter doet het goed, in de auto rook je niets… Ing zoekt het even op en het blijkt dat er, naast de zeer grote brand in California bij de grens met Oregon, ook een 30 mile van Madras af een bosbrand is. We houden het nog even in de gaten maar naarmate we dichter bij Mt Hood komen neemt de mist af en verdwijnt zelfs.

Onze eerste stop wordt de Timberline lodge. Bijna bij de top steekt er nog een hert voor ons de weg over en blijft nog even staan op de andere weghelft. Gelukkig niet geraakt. In de weekenden kan het enorm druk zijn, er is nu echter een hele grote extra parkeerplaats gemaakt en als we om 9:30 aankomen is er meer dan voldoende plek (het is ook geen weekend, scheelt misschien ook wel). We parkeren de auto en doen weer de wandelschoenen aan. We lopen in korte broek en korte mouwen, het is nu een graad of 22 maar wel aangenaam en een zonnetje. We smeren ons wel in met anti insecten spray. We gaan de trail Timberlodge to ZigZag canyon lopen en daar kunnen vooral veel vliegen zijn (gewone maar ook steek vliegen).

De routes staan niet heel goed aangegeven, doen eerst een sanitaire stop in de Timberline lodge (leuk gebouw, oud maar goed onderhouden en van hout) en zoeken dan met behulp van alltrails de start. Er staan geen bordjes, dus wel handig om of een app te hebben of vooraf goed te kijken waar de trail start. Het blijkt dat we de pacific crest national scenic trail moeten hebben. Deze loopt van Mexico via de US naar Canada en is 2658 mijl lang! Onze trail doet een kleine 4 kilometer daarvan, en dan weer 4 terug dus in totaal 8 km.

Het is een zeer mooie wandeling, je hebt mooi zicht op mount hood (waar nog volop geskied wordt), de stoeltjesliften die de skiers naar boven brengen. Het pad is ook heel mooi, afwisselen wat bomen, kalere vlakte en afsluitend een bos. Soms zijn de wandelpaden smal en klim je langs een wat schuine afgrond omhoog. Voor mij (met hoogtevrees) best spannend maar we slaan ons erdoorheen. De hele wandeling genieten we van de omgeving, af en toe komen er wat mensen ons tegemoet en moeten we plek vinden om elkaar te laten passeren.

Na een klein anderhalf uur lopen zijn we bij de ZigZag Canyon. Er is een uitloper van smeltend sneeuw dat een riviertje voedt dat door de canyon stroom. Uitzicht is heel mooi, ook hier wel een steile afgrond dus ik ben voorzichtig. We klimmen omhoog om even te zitten en te kijken naar de omgeving. Er passeren een aantal mensen die de echte trail lopen, respect!

Na een 20 minuten lopen we weer terug. Als je naar het dal kijkt kun je een aantal bergtoppen vooruitkijken, deze zijn wat heiig maar wat je ook goed ziet is dat er een deken van rook hangt van de bosbrand. Niets alarmerend voor ons maar wel voor de mensen die er in de buurt wonen. Hopen dat het niet erger wordt en dat het snel onder controle is.

Op de terugweg stoppen we nog even en eten wat en genieten van de omgeving. Als we weer terug zijn maken we een sanitaire stop, lopen even door de giftshop en gaan dan naar de auto om een hapje te eten. Het is ondertussen 13:00. Als we bij de auto komen staan er naast ons 5 klap stoeltjes. Een man is een vrachtwagen aan het uitladen en zegt dat we er prima kunnen zitten om even wat te eten. Hij komt zelf uit LA en is overgevlogen om mee te werken aan een reclame shoot voor een outdoor merk. Blijkbaar is Mt Hood de enige omgeving waar je nu nog zelf in de sneeuw mag staan en dus een fotoshoot kan doen. Grappig. We smeren ons brood en gaan lekker zitten.

Na het eten rijden we richting de ZigZag Falls maar de weg hiernaartoe is afgesloten. Kunnen niet vinden waarom, tegenover deze weg ligt de wandeling naar Mirror lake. We steken de weg over en gaan die wandeling dan doen. We parkeren de auto, lezend dat je wel een pas moet hebben en leggen onze America the Beautifull pass in het zicht. De wandeling is in totaal 7,6 km dus dan hebben we voor vandaag weer genoeg gelopen (15 km).

We starten met een stukje naar beneden lopen en daarna begint een klim omhoog. In totaal klim je ongeveer 150 meter in 3,8 km. Aan het einde kun je de mirror lake links- of rechtsom doen. Wij kiezen voor linksom. Komen eerst aan de “verkeerde kant” uit en als we doorlopen om het meer heen komen we op het punt dat we Mt Hood zien spiegelen in het meer. We maken wat foto’s, zien vissen in het water springen en lopen dan weer terug. Heen was een klein uur, terug uiteindelijk ook. Hele mooie wandeling, meer was wel ok.

Het is al laat, we zijn moe van de wandelingen en besluiten naar het hotel te rijden. In eerste instantie rijden we van de parkeerplaats naar link maar moeten eigenlijk naar rechts. De weg daalt een aantal mijl en pas dan kunnen we keren J.

Onderweg zien we Mt Hood mooi een aantal keer voordat we ervanaf gaan rijden. Vandaag slapen we in The Dalles, komen aan bij onze Super 8. Verwacht er niet veel van maar is van binnen net gerenoveerd en ziet er keurig uit! En dat voor EUR 60 per nacht (en met ontbijt, denk niet zo uitgebreid maar toch).

We eten wat op de kamer en lopen na de koffie even naar de Safeway die in de buurt is (5 min lopen). We kopen wat pruimen, ijskoffie, broodje voor morgen . We hebben geen membership card meegenomen maar krijgen wel USD 5 korting als we vragen of we wel de korting kunnen krijgen, service! Daarna lopen we langs de Dairy Queen en halen een blizzard (medium) die we samen opeten. Dan type ik blog, douchen we en gaan we slapen. Morgen deze omgeving bekijken, inclusief de Multhona falls.