Dag 18 – East Glacier – Many Glacier (23/07/2022)

Vanochtend konden we uitslapen, althans … bijna. De wekker gezet om 7:30. We hebben best wel ok geslapen in ons Hostel, alles was schoon en om 22 uur was het echt stil. Bedden waren niet super maar wel ok. Een ervaring rijker zullen we maar zeggen, weet niet of we het nog een keer doen maar niet onaardig voor een keer.

We hebben vandaag 2 Medicine lake op het programma staan. We vertrekken om 8:30, pakken de auto weer in (gaat nog steeds makkelijk en snel, grote auto met zijn tweeen is ook wel vals spelen) en rijden weg. We zijn binnen 20 minuten bij de ingang van het 2 medicine lake. De poort is niet bemand, als je nog geen toegangskaartje hebt (of parken pas) wordt je gevraagd bij een machine een pas te kopen. Wij hebben deze en die is nog 11,5 maand geldig. We rijden door en parkeren de auto. We starten met een boottocht en gaan dan wandelen, waar we parkeren vertrekt de boot niet dus we moeten opnieuw de auto in en dan vinden we de juiste parkeerplek. Er is nog ruim voldoende plek, we melden ons voor de boottocht. Deze vertrekt om 10 uur en instappen is om 9:45. We hebben nog een minuut of 20 en halen in de giftshop even een bak koffie en struinen wat rond.

De koffie drinken we op een bankje aan het meer, het is schitterend weer dus geen straf om even te wachten. De omgeving is ook al erg mooi! Om 9:45 melden we ons bij de voot, het is best rustig. Er kunnen 44 mensen in maar hij is nog niet voor de helft gevuld. Om 10 uur vertrekken we en de schipper verteld wat over het meer en de omgeving, de dieren die er wonen en dat ze hier zelf nu voor het tweede seizoen werkt. Ook vertelde ze dat de boot 98 jaar oud is en recent 2 jaar lang is besteed aan het restaureren. In het verleden werden de boten gebouwd om 15 jaar mee te gaan en dan bouwde men weer een nieuwe. Dit was goedkoper dan een goede boot te bouwen die langer mee ging. Onze boot is vorige maand gekeurd (zegt ze 😉 ) en we mogen nog een jaar varen. Na 20 minuten meren we aan bij de overkant van het meer. We stappen uit en maken ons klaar voor de wandeling.

Als eerste doen we Twin falls, deze is op 0,7 mile en eenvoudig te bereiken. Als we aankomen is er een gezin en de 2 kinderen klauteren op de waterval. Leuk voor hun fotos maar niet voor de mijne … Het duurt nogal lang voordat ze eraf gaan dus we lopen maar door en komen op de terugweg nog even langs.

De volgende stop is upper 2 medicine lake. Dit is een 2 mile enkele reis. Dit pad is lekker rustig en we genieten van de zon en de mooie uitzichten (bergen en bloemen in bloei). Het is een schitterende wandeling. Vlak voor het upper lake is nog een ander kleiner meertje, ook deze is mooi en de berg weerspiegelt mooi in het water. We lopen door naar het upper lake, er zijn denk 8 mensen als wij aankomen. We lopen over de kampeerplekken (er is namelijk ook een camping ground) maar er is niet echt een beter uitzicht dan wanneer je aankomt. We zoeken een boomstronk en gaan lekker zitten en eten een broodje. Heerlijk!

Na 20 – 30 minuten pakken we onze spullen en lopen we terug naar twin falls. Als we bij het kleine meertje aankomen ziet Ing een moose in het water en hij loopt er net uit en graast. Snel pakken we de camera en verrekijker. Wat een mooi gezicht! We lopen voorzichtig verder en dan staat er een stel die hebben er nog een gespot en die ligt lekker in het water. Hij biedt mij ook zijn verrekijker aan maar het is even lastig te vinden. Ing ziet hem wel, wat een mooi gezicht. Hij ligt lekker in het water en koelt een beetje af. Hij maakt geen aanstalten om te bewegen dus we konden hem uitgebreid bekijken. De man van het stelf verteld dat een collega van hem naar een bruiloft ging een paar jaar geleden en dat hij en zijn vrouw zijn aangevallen door een moose en beiden zijn omgekomen. De verkoper van de berenspray zei ook al dat alle aggresiviteit van een grizley, zwarte beer, cougar et cetera bij elkaar is wat een moose aan aggresiviteit kan hebben. Dus maar goed dat deze 2 op veilige afstand liggen.

Zij wandelen verder en wij ook. Als we bij Twin falls aankomen gaan er net 4 jonge gasten weg, 2 zijn nat en geven aan dat het een heerlijke duik is. We zijn dus net op tijd, er is niemand. We maken wat fotos en dan komt er een stel aan. Wij gaan we door. We lopen de noordkant van het meer terug naar de auto. Dit is een kleine 5 mile. Het begin is door bossen, als we op een gegeven moment de bocht omgaan staat er op een meter of 10 een vrouwtjes Moose met 2 kleintjes… We schrikken, zeker met het verhaal van net en van de berenspray verkoper. We lopen achteruit en maken dat we uit zicht komen, de Moose is niet echt aggresief naar loopt over het pad onze kant op met de kleintjes. We zijn best wel een beetje bang en maken dan ook geen enkele foto maar zijn alleen bezig hoe we hier veilig omheen kunnen of dat we terug moeten. Op een gegeven moment gaan ze een beetje van het pad af. We hebben de berenspray ontgrendeld en in de hand en lopen snel langs de 3 en stoppen pas na 100 meter om te kijken of ze achter ons aankomen, Gelukkig niet! Een ervaring rijker zullen we maar zeggen.

We lopen verder en waarschuwen de 3 wandelaars die we nog tegenkomen dat er een moose met kleintje in de buurt van het pad loopt. Na bijgekomen te zijn van de schrik genieten we weer van de omgeving, het wordt mooier met het uitzicht op de bergen en het meer. Als we aan het begin van het meer zijn pakken we even een bankje en eten een komkommer, lekker fris!

We lopen naar de auto en doen nog een stukje van de South trail, een kleine 1,9 mile naar de … waterval. Dit is een aardig maar niet bijzondere waterval.

We lopen terug naar de auto, doen de schoenen uit en slippers aan. Ing gaat nog even met de voeten in het water en koelt lekker af. We gaan nog even naar de giftshop en kopen o.a. een lekkere koude cola, gewoon trek in! De teller staat vandaag op precies 19 kilometer wandelen. Dat merken we ook wel, pittig!

In de auto drinken we even de cola en dan rijden we naar ons hotel, Many Glacier. Onderweg tanken we even in Babb en doen wat (hele dure) boodschappen. We checken in, maken wat te eten op de kamer en lopen nog even buiten bij het hotel en genieten van het uitzicht op het Swift current lake. Morgen staat de Grinnel Glacier hike op het programma, helaas is deze nog niet helemaal te lopen door de sneeuw maar het schijnt toch nog steeds schitterend te zijn. Nu douchen en dan slapen, morgen om 8:30 vertrekt onze boot naar de start van de wandelingen. Het is hier nog steeds geweldig mooi!