Dag 7 – Whistler (12/07/2022)

Vandaag zouden we een wandeling in Garibaldi Provincial Park doen bij het Cheakamus Lake deel. Echter, hier is een beer gesignaleerd die mensen eten heeft gegeten en dus agressief is en de plek is voor minimaal 1 week afgesloten. Dat is jammer, we hadden erg naar deze hike uitgekeken. Snel een alternatief gezocht, morgen zouden we Joffre Lakes doen (ligt dan ook op de route naar Kamloops) maar we doen deze dan maar vandaag. Op de telefoon bestel ik nog even snel 2 dagpassen voor Joffre Lakes (deze week verplicht) en als die binnen zijn dan gaan we rijden. Om 9:45 komen we aan op de parkeerplaats, er is nog wel wat plek maar deze is bijna vol. Als dat het geval is, dan is er nog een overflow parking een paar honderd meter verderop (als we weggaan einde middag dan staat deze redelijk vol).

We doen onze schoenen aan en rugzakken om en gaan dan starten. Bij de ingang moeten we onze dagpas even laten zien en als dat gezien is kunnen we starten. Joffre lakes bestaat uit 3 meren, de eerste ligt een paar minuten van de ingang. Het tweede en derde meer zijn verder weg (ruim 1,5 uur en klimmen). We lopen naar het eerste meer, dit ziet er al mooi uit. Er is niet heel veel plek om te zitten maar het is ook nog niet zo druk. We blijven even 10 minuten zitten en gaan dan weer verder. Op naar het tweede meer.

Het tweede meer was inderdaad zo een 1,5 uur lopen. Je stijgt 400 meter over een afstand van 3,5 kilometer. Lastige is dat veel stukken ongelijk zijn, er zijn wortels van bomen, losse stenen en grotere hoogte verschillen. Wat opvalt is dat best wel veel mensen hem lopen, had gedacht dat het merendeel alleen even het eerste meer zou doen maar het is eerder andersom. De meeste lopen omhoog.

Het weer is erg mooi, strak blauw en een heerlijke temperatuur. Einde van de dag als we klaar zijn komen er wel een paar wolken maar ook dat is maar zeer beperkt. Bij het middelste meer aangekomen hebben we lekker gezeten en een boterhammetje gegeten. Er waren zelfs aantal mensen die gingen zwemmen. Kort, want water is echt heel koud.

Na eten lopen we door naar derde en laatste meer, dit is nog een kilometer waarin je een kleine 100 meter klimt. Kort maar krachtig zullen we maar zeggen. Onderweg komen we langs een grotere waterval en passeren we ook nog een ander, wat kleiner meer.

Bij het derde meer lekker aan de kant gezeten en genoten van het uitzicht. Wat een plaatje, zo mooi! Je kijkt uit op een gletsjes en er zijn watervallen vanuit de gletsjer die het meer vullen. Er zijn ook camping plaatsen aan die kant, we zien een aantal mensen met tenten en spullen lopen (ook gezinnen met kinderen). Na een half uurtje lopen we terug naar beneden, ook dit is best zwaar. Omdat het pad zo oneffen en soms rommelig is moet je goed uitkijken waar je de voeten neerzet. Uiteindelijk hebben we er terug een uurtje over gedaan. We stoppen nog even bij eerste meer en genieten nog even van het uitzicht voordat we naar de auto gaan.

Op de parkeerplaats aangekomen is een man die even niet lekker was geworden, gelukkig ging het nu al beter maar de hulpdiensten waren al gebeld dus daar moest hij op wachten. Toen de hulpdiensten aankwamen werd de weg afgezet en kwamen ze snel aanlopen. De man liep zelf mee, dus misschien wat overtrokken maar wel goed dat de parkwachten er waren en dit geregeld hebben. Er is weinig tot geen bereik op veel plekken, dus dan is portofoon en dat soort zaken wel een uitkomst.

Op de weg terug komen we al snel vast te staan, we denken eerst dat het snoei werkzaamheden zijn maar al snel blijkt er meer aan de hand is. Mensen stappen uit de auto, er is geen tegemoetkomend verkeer en het duurt heel lang. Uiteindelijk hebben we 2 uur stilgestaan, blijkt een ernstig ongeluk te zijn geweest. Met name voor de direct betrokkenen een ramp, voor ons alleen wat ongemak.

Na de file in Pemberton boodschappen gedaan en getankt, ook in een staatswinkel een wijntje gehaald. Toen we om 19 uur thuiskwamen hebben we eerst een wijntje gedronken en daarna eten klaargemaakt. Was een heerlijke wandeling, pittig maar zeker de moeite waard!

Morgen kijken of we naar Rubble creek gaan om een andere wandeling te doen in Garibaldi Provincial park. Wordt een lange en pittige maar lijkt zeker ook de moeite waard!