Dag 14 – Field (19/07/2022)

Vandaag was het echt vroeg op, de wekker stond om 5:00…. En dat is vroeg! We hebben de Parc bus van 6:30 naar Moraine lake, het is ongeveer 20 – 25 minuten rijden en ze raden aan om er 15 – 30 minuten voor vertrek te zijn. We ontbijten, drinken een bak koffie en gaan dan op pad. We rijden 5:50 weg en hebben de navi ingesteld op de P&R van Lake Louise. Als we aankomen blijkt dat deze verplaatst is naar Lake Louise ski. Wordt dus nog haasten. Stellen de navi opnieuw in en rijden die kant op. In eerste instantie gaan we nog fout omdat we echt naar het ski-gebied gaan. We misten even de borden P&R maar zijn snel op het juiste pad. We parkeren om 6:20 en checken bij de balie in, lopen daarna richting de bus en kunnen dan snel instappen.

Vanochtend is het zwaar bewolkt, een van de eerste bewolkte dagen van de vakantie. We zullen zien of Moraine lake ook mooi is in de wolken J. De bus doet er iets meer dan een half uur over en we stappen iets over 7 uit. Doen een sanitaire stop en lopen dan naar het meer. Het ziet er zo in de wolken niet direct spectaculair uit, misschien dat het in de zon wel zo is maar voor nu ontbreekt even de wow die we wel hadden bij Joffre, Lake Garibaldi, Peyto en Bow. We doen eerst de wandeling langs het meer, Moraaine lake Lakeshore die totaal 3 kilometer is. Onderweg mooi uitzicht op het meer en naarmate je verder naar het einde komt, des te blauwer wordt het water. Als we aan het einde zijn is er een waterval welke de inflow van het meer is. Het smeltwater komt zo het meer in. Leuk om tot hier te wandelen, we zijn vroeg dus is het ook nog erg rustig.

Onderweg zien we een aantal mensen in slaapzakken liggen, ze hebben de nacht buiten doorgebracht. We doen zo zacht mogelijk, als we de weg teruglopen dan zijn er een paar wakker geworden. Lijkt mij niet heel lekker zo op de grond liggen.

Als we terug zijn doen we de Rockpile, dit is een 0,8 km loopje die je bovenop een aantal rotsen brengt waarbij je dus een mooi overzicht hebt over het meer. Er is een kleine wat steilere klim maar is eenvoudig te belopen. Er staan veel mensen boven en soms komt de zon door de wolken en dan zie je een klein deel van het meer een heldere kleur geven (een groot deel van het meer licht nog in de schaduw van de bergketen).

We zitten even op een rots en genieten van het uitzicht. Dan lopen we naar beneden en starten aan de voet van deze wandeling de wandeling naar Consolation lakes. Dit is een wandeling vam 5,8 km die leidt naar een kleiner meer. We staan voor een bord en daar staat dat het recommended is om deze hike met 4 mensen te doen in verband met beren die er kunnen rondlopen. Recommended houdt in dat het niet perse moet, soms is dit Mandatory en als je dan met minder dan vier loopt kun je een boete krijgen van een paar duizend dollar! We starten met zijn 2-tjes en lopen eerst naar beneden. De start is, ondanks dat het staat als easy hike, best uitdagend. Er ligen veel rotsblokken en er stroom water. Je moet dus goed balanceren en kijken hoe je loopt om droog en ongeschonden aan de overkant te komen. Het lukt ons. We sluiten aan bij een groep van zo een 12 mensen die en tour doen. Zijn we toch met 4 of meer ;-). We hebben sinds kort naast 2 beer bellen ook de beer spray dus we voelen ons al iets veiliger maar in een groep lopen is ok. Het is dan wel een easy hike maar niet heel druk belopen.

De hike is op de heenweg een goed stevige klim, uiteindelijk bereiken we consolation lake. We klimmen over een paar rotsblokken en zitten en genieten van de omgeving. Ook al is het nog zwaar bewolkt het is toch ook wel weer mooi! Na een goede 20 minuten beginnen we, nu wel samen, aan de terug weg. Terug gaat best snel. Als we bij de start van de wandeling aankomen is een groep bezig om zich over de rotsen en water te krijgen. De laatste in de rij glijdt uit en heeft dus een natte voet (loopt met gewone schoenen). Als hij aan de overkant is heeft jij ook een behoorlijke snee in zijn scheenbeen. Gelukkig is er iemand in de groep die een verband trommel bij zich heeft. Dat is op zich wel fijn. Zou goed zijn om of de start aan te passen of een waarschuwing bij de wandeling te zetten.

Als we bij het meer komen doen we even een bakkie koffie op het terras. Ing doet nog een rondje gift shop en ik kijk nog even bij het meer. We lopen daarna naar de bus, we kunnen kiezen uit terug naar de auto of naar Lake Louise. We kiezen het laatste. De bus staat er al maar moet nog een 15 minuten wachten voor hij weg mag (rijdt op een schema). Het is niet druk en we zitten lekker.

De rit naar Lake Louise duurt… eigenlijk geen idee, ik heb lekker even geslapen . Om 11:55 lopen we Lake Louise tegemoet. Het is hier.. best wel een kermis. Wat een drukte! Parkeer plaats is enorm en druk, veel verkeersregelaars. Parkeren kost nu CAD 12.75, dacht dat het tot voor kort gratis was. Op zich zorgt dit er wel voor dat er misschien meer plek is.

We lopen langs het water richting de kano verhuur. Ing checkt nog even de prijzen, een uurtje kanoen kost CAD 145…. Dan begrijp je ook waarom er niemand aan het varen is op het meer. Wat een prijs…..

We kijken even wat we gaan doen en besluiten eerst Fairview lookout te doen. Dit is een wandeling van 2,4 km (je klimt in 1,2 km 167 meter, dus dat is best wel steil). We lopen rustig naar boven en genieten dan van de rust en het uitzicht op het meer en het Fairview hotel. We staan met 3 andere mensen en het uitzicht is prima. Heerlijk! Na 15 minuten doen we de terugweg en binnen 15 minuten zijn we weer bij het meer. Afdalen gaat steeds beter!

Als laatste gaan we de 4,5 kilometer lange Lake Louise Lakefront trail. Dit is een goed onderhouden pad langs het meer helemaal tot de overkant van het hotel. In het begin is het heel, heel druk maar al heel snel wordt het rustiger. We lopen helemaal tot het einde, onderweg pakken we even een bankje en genieten van de zon die er nu weer is (met ook nog steeds wolken). Doen een kleine extra loop richting de glacier en gaan dan naar het begin van het meer. Het lijkt wel een bounty strand. Ing gaat met blote voeten het water in, dan weet je dat het geen bounty strand is maar gesmolten ijs… Koud maar wel lekker. We zitten op een rots en genieten ook hier weer van het uitzicht. Dan gaan we terug.

We komen aan op de parkeerplaats, zoeken de bus op (die best vol is, we hebben een van de laatste plekken) en rijden naar de P&R. Zoeken daar nog even de toiletten op en gaan dan met de auto naar een supermarkt. Het is niet te hopen dat mensen die hier wonen ook daar hun boodschappen moeten doen want t..ring, wat is het hier duur!! We moeten toch wat te eten hebben en doen wat boodschappen. Vandaag en morgen maken we ons eigen eten omdat er weinig keuze is aan restaurants waar we zitten. Bij de Liquor store halen we een fles wijn, deze zoeken we uit op prijs en de goedkoopste wijn is 11 euro….

Dan gaan we naar het hotel, stoppen nog even bij de Spiral tunnels maar er is op dit moment geen trein en geen trein in aantocht. Morgen misschien.

Bij hotel aangekomen ruimen we de boodschappen uit en schenken een wijntje in en gaan lekker buiten voor het hotel zitten. Erg mooi hotel, Truffle Pigs, aanrader!

In de avond eten we, kijken wat op netflix wat we gedownload hebben want internet is hier echt niet te doen en douchen. Denk vroeg naar bed na vroeg opstaan en toch weer veel doen. Morgen gaan we Yoho NP verkennen