Dag 10 – Wells Gray – Jasper (15/07/2022)

Vanochtend vroeg de wekker gezet, 5:50. We willen om 6:30 weg, het is ongeveer 3,5 uur rijden naar Jasper en onderweg doen we ook nog Mt Robson. We ontbijten op de kamer en ruimen de auto snel in, iets later dan gepland rijden we om 6:40 weg. Onderweg is het extreem rustig. Er wordt langs de hele weg gewerkt, maar het lijkt erop dat ze pas wat later starten. Veel plekken waar je stoplichten hebt en moet stoppen maar deze werken allemaal nog niet. We mogen 100 en dat schiet aardig op. Omdat het zo rustig is rijdt het ook heerlijk met de cruise control op 105

Rond 10:13 zijn we bij de eerste sight van Mt Robson Rearguard falls. Het is een kleine wandeling en we komen bij een leuke waterval. Na gisteren stelt het allemaal niet zo veel voor, maar wel leuk dat je ook bij deze heel dichtbij kunt komen en de waterval van voren, boven en achteren ziet. Na 15 minuten zijn we weer terug in de auto.

Volgende stop is het Visitor center, hier mooi uitzicht op Mt Robson. De berg trail is afgesloten dus blijft er eigenlijk weinig over, we gaan nog de overlander falls bekijken en rijden dan door naar Jasper.

Overlander falls zijn vlak na Visitor center. Ook hier een korte afdaling, wel pittig, en wederom een leuke waterval maar klein. We lopen nog een stukje van de route langs de rivier en hebben mooi uitzicht op de rivier. Na een paar minuten keren we weer om en gaan naar de auto.

Rond 11:00 komen we bij de entree van Jasper en kopen we een Park Canada pas voor het gehele jaar, we zijn hier 8 dagen (Jasper, Banff en 1 dag Waterton) en dan is een jaarkaart goedkoper. Relatief duur, 145 CAD wat duurder is dan de US parkenpas van 80 USD

We gaan de Valley of five lakes wandeling doen. Op de parkeerplaats eten we eerst een broodje. Dan gaan we wandelen. We doen het in de volgorde eerst 1st lake, dan 2nd, 3rd et cetera. We kiezen voor de lange versie. Wandeling is rustig maar pittige stukjes zitten erin. De eerste 4 – 5 km is door het bos. Onderweg zien we een hert bij een klein poeltje water / meer. Hij schrikt niet van onze berenbel en we zetten hem op de foto. We lopen eerste de route 9 en moeten dan 9a hebben. Als we een heuvel opgeklommen zijn dan komen we bij een splitsing, dit is nog niet 9a maar een afslag eerder die parallel lijkt te lopen. We kiezen deze , pad is wel moeilijker en slechter begaanbaar. Veel planten en takken die over het pad groeien, dit is niet een veelgebruikte route. Grond is ook nat, onderweg missen we een afslag,. Gelukkig hebben we alltrails en kunnen we met behulp van de kaart een eigen weg naar het juiste 9a pad vinden. We moeten hier wel door allerlei begroeing heen worstelen maar we komen er.

Als we boven zijn zien we al 1st lake liggen, wel verdekt. We lopen nog even door en zien niet echt een viewpoint. Ik glij naar beneden en maak wat fotos aan de rand van 1st lake. Wat een mooi helder, blauw water. Het is net een bounty strand .. Zo mooi!

Ik klim terug en we lopen verder, er komt maar geen echt viewpoint en halverweg is er een mogelijkheid om terug te lopen maar dan wat dichter bij het meer. Ing en ik doen dit samen en we dalen af naar rand van het meer. Ing doet schoenen uit en gaat even pootje baden, ik maak nog wat fotos. Als de voeten wat opgedroogd zijn lopen we verder. We stoppen nog een keer en lopen dan door naar 2nd, 3rd, 4th en 5th lake. Allemaal mooi, maar 1st is by far de mooiste.

De weg terug naar de auto is best lang en nog pittig. Uiteindelijk 10 km gelopen en ongeveer 225 hoogtemeters. We hebben onze oefening, samen met de watervallen, wel weer gehad. We maken nog even gebruik van toilet en gaan dan naar de auto. Dan zie ik dat de tijd 1 uur later is. Horloge en iPhones zijn automatisch aangepast maar de auto niet. Ok, dus we hebben een uurtje minder.

We rijden naar onze overnachting voor de komende 3 nachten, Erins view. Ik heb vorig jaar geboekt maar ben vergeten in mei / juni nog even een bevestiging te sturen. Hoop dat het goed gegaan is. Als we aankomen is er niemand, ik loop door de tuin en het huis binnen maar er is niemand. Ing gaat even bij de buren vragen maar dan komt Dale, de eigenaresse, er al aan. Aardige vrouw op leeftijd (ik denk 75), we staan gelukkig in het grote boek en mogen de kamer in. Deze is geweldig! Hele mooie ruime kamer, schitterend badkamer en een tuin waar je heerlijk kunt zitten. Hier vermaken we ons wel 3 dagen!

We douchen even en gaan de stad in, eten en naar de supermarkt. Maar ook even het stadje verkennen. Als we terugkomen doen we nog even wijntje bij het zitje aan de voorkant van het huis. Heerlijk! Leuke start van Jasper en Banff weekje!