Dag 8 – Whistler – Kamloops (13/07/2022)

Vanochtend om 7 uur de wekker gezet en opgestaan, de wandeling die we willen doen is een kleine 20 kilometer (en 1000 meter klimmen) en we moeten daarna door naar Kamloops (3 uur ruim rijden). Op tijd weg is dus wel handig. Ook omdat het op de parkeerplaats druk kan zijn, al viel dat nog wel mee. Gisteravond ook voor deze wandeling een dagpas aangevraagd (2 maal).

Na het ontbijt de spullen ingepakt, vuilnis weggegooid en de sleutel in de de drop-off box achtergelaten. Ook hier is de receptie pas om 9:00 open en we gaan rond 8:00 al weg.We rijden naar Rubble creek en parkeren daar de auto. We gaan e lake Garibaldi hike doen. Deze ligt in de buurt van het hotel en we komen daar om 8:30 aan.  Voordat je de parkeerplaats op kunt rijden staat er een wachtpost met Rangers. We doen raampje open en Ing wil uitstappn, dan zegt ze dat we door mogen rijden. Dan doen we, maar dan blijkt dat ze bedoelde doorrijden totdat ze in het raam kon praten ;-), dus in de achteruit gezet. We krijgen wat informatie, de totale tijd voor de wandeling (heen en weer, inclusief wat rondkijken en genieten) is 6 – 8 uur. Oftewel een wandeling waar je de tijd voor moet uittrekken. We gaan ons best doen. Parkeren de auto en we smeren ons in met anti mug, er kunnen veel muggen zitten. Begin is bosachtig en het kan vochtig zijn.

Onderweg is elke kilometer gemarkeerd zodat je een beetje een idee hebt hoever je bent (lijkt wel op de bochten van bv Alp d’Huez of de Stelvio). Het begin van het pad is redelijk vlak maat het gaat wel stijl omhoog. Gemiddeld stijgingspercentage is 11% – 12%. Onderweg stoppen we af en toe om bij te komen en om foto’s te maken van de watervallen en omgeving. Er is veel bos dus het uitzicht is beperkt, watervallen zijn mooi.

Soms moet je ook door het water lopen, over een boom klimmen of iets dergelijks. We vorderen gestaag. Na 6,5 kilometer is er een kruising, wij kiezen voor Lake Garibaldi onze bestemming. Een vader met zoon komt tegelijk met ons aan, zij gaan de andere kant op en als ze zin hebben doen ze ook panorama point. Dit is aanzienlijk langer, wel heel mooi (voor een volgende keer). We lopen door en komen bij een eerste meer, deze is al best mooi. Er vliegt net een white bold eagle over het water en duikt in het water en vliegt dan weer weg. We kijken even, er komen wat mensen langs en die vragen wat we zien Ook een jong stel die we gisteren bij Joffre lakes hadden gezien. Grappig vonden ze ook dat je elkaar herkent, het is een kleine wereld. Zij kwamen nu uit Jasper, wij gaan die kant op dus we zien ze niet meer. Ook een man stop met zijn zoontje van een jaar of 12, heeft 25 jaar langs dit park gereden en gaat nu de wandeling doen. Hij kent in ieder geval hagelslag als we zeggen dat we uit NL komen

Na de korte onderbreking lopen we weer door, dalen laatste stukje en komen bij Lake Garibaldi uit. Het is weer een super mooie omgeving, schitterend meer en ook mooi zonnig. Wat wil je nog meer. We lopen door tot de camping die vrij aan het begin zit en eten even een broodje aan tafel. Het is nog heerlijk rustig, zijn wel een aantal mensen maar nog niet heel veel.

Dan lopen we door, we lopen langs de camping en om het meer. We komen ook de vader met zijn zoontje tegen, hij heeft net gezwommen, het is ijswater dus … koud! Vond hij ook wel maar hij heeft het wel gedaan. We zitten even, lopen weer een stukje en zitten dan weer ergens ander. Het is een hele mooie omgeving, niet eenvoudig te komen maar wel heel erg mooi en de moeite waard! Uiteindelijk zijn we er 1 uurtje .

Als we terug gaan is het redelijk druk op de camping en picnic plekken. Niet honderden mensen maar wel 20 – 30 man. We waren net op tijd, hebben voornamelijk samen in stilte van de omgeving kunnen genieten. De weg terug valt nog wel tegen, heen is zwaar maar terug ook. Uiteindlijk heen in 3,5 uur gedaan en terug in 2,5 uur. Naar beneden lopen is vooral voor je knieën en schenen zwaar. We zijn veel mensen tegengekomen met kampeerspullen op de rug. Gezinnen met kinderen en stelletjes. We komen ook een groep van denk 10 Nederlandse jongens tegen, onvoorbereid met tassen van de Walmart, stoeltjes en allemaal onhandige losse artikelen. Vragen of het ver is en of het inderdaad veel klimmen is. Dit was op 1 kilometer na het begin. Terug bij de auto een voldaan gevoel, 23 km en 1019 hoogtemeters. Voor ons een hele prestatie!

Als we in de auto zitten drinken we een colaatje en eten we een cinammon role. Dat hadden we wel verdiend. Dan begint de lange rit naar Kamloops. De weg is schitterend!! Zo ontzettend mooi, de bergen, de landschappen, het gebrek aan ander verkeer, de zon… Alles is mooi! Zoveel mooier dan de Sea to sky highway die we echt niet bijzonder vonden. Gelukkig vind niet iedereen hetzelfde mooi, maar als je een mooie weg zoekt neem dan de 99 van Pemberton richting Kamloops en eigenlijk alles, inclusief highway 1 is de moeite waard.

Als we in Kamloops aankomen eten we bij Tacobell en rijden dan naar ons hotel. Deze is in het centrum, beetje vervallen en vergane glorie. Kamer is wel heel groot en we krijgen een welkomst cocktail. Deze drinken we lekker op het terras op. Ook in de avond is het nog heerlijk weer om buiten te zitten. Kamloops zelf is niet bijzonder, veel zwervers in het centrum maar niet onveilig. Morgen lekker naar Wels Gray en dan … Jasper, Field, Banff! en nog veel meer! We zijn nu 8 dagen onderweg en het voelt als weken.